Saturday, December 17, 2011

Peng-ABADI-an: Sang Katak

Assalamualaikum
Yaya nak dedikasikan post ni utk Ribbitto.. walaupun perkenalan kita hanya 1 jam 30 minit, tapi itu dah cukup untuk membuatkan aku mngenangmu.. Aku masih teringatkan kau.. Aku merindui saat kita bersama..
Semuanya bermula pada hari Rabu yang lalu dan pada hari itu juga, segala-galanya berakhir.. Aku sedang menunggu saat pintu makmal biologi 2 dibuka.. Aku sedang bermain dgn perasaanku.. Aku cemas akan eksperimen hari tersebut.. Subjek ujikaji ialah sang katak.. Seperti yang semua sedia maklum, saya menentang ujikaji ke atas binatang... Sedang aku menunggu pintu dibuka, aku terlihat akan encik pembantu makml yg sedang membersihkan sesuatu di sinki di luar makmal.. Aku sekadar melihat.. Kemudian, beliau mendekatiku yg sedang berdiri berdekatan dgn pintu kerana beliau nak masuk ke dlm makmal.. Mataku terpanggil utk melihat apa yg sedang dipegang oleh beliau.. Aku terkejut.. Encik lab assistant sedang memegang seekor makhluk berwarna hijau!! KATAK!!! huhu nak nangis...
Kemudian, pukul 2:00 ptg, kami memasuki makmal.. Kami cemas dan excited.. Aku berkata dgn kuat dan bangga,
"Ala, katak jer kot, rileks la.." 
tapi, aku dapat mengesan getaran dalam suaraku.. aku cemas, namun begitu, aku x rasa yg rg lain sedar akan getaran itu kerana mereka sibuk dgn peasaan masing2... 

Akak demonstrator memberi taklimat ringkas... Di saat Akak tu tgh berkata-kata, aku terfikir..
"kalau bukan sekarang bila lagi, rugi kot kalau x buat.."
di saat itu, aku bertekad, aku yg akan buat semua ujikaji itu...

Saat yg dinantikan, sesi pemberian katak... Aku mengumpulkan segenap keberanianku utk meghulurkan tangan kepada akak demonstrator untuk mengambil katak.. Azanina di sisiku, memberikan sokongan moral wlpn dia sendiri ketakutan.. 

Makhluk tersebut diletakkan di atas tanganku, dan aku memegangnya erat...Aku tersenyum sendirian dan berkata dgn excited sekali
"takde la teruk sangat.."
 It was soft, moist, cute, young, and not so big. At least mine is cute and not so huge, Syafiq's group got a huge frog.. I felt afraid when their frog jumped towards me(take it awy okay, you frightening me away)

Okay, first time pegang katak.. of course Yaya cemas dan nervous.. Lebih2 lg, bila balik ke bench Yaya, dissecting board xde.. Dang!! Where should i put this little green creature?? I don't want to hold him for 3 hours... Unintentionally, I made my grip on the frog tighter...
Ketika ke-nervous-an itu berada di kemuncaknya, yaya merasakan katak yg sepatutnya moist yg yaya tgh pegang, suddenly, basah.. Xde la basah sangat, cuma ada air... Kemudian akak demonstrator dtg, melihatkan yaya yg panik.. Dia mengambil katak tu dr tgn Yaya dan yaya terus pergi basuh tangan.. Akak demonstrator tu cakap,
"Awak pegang dia kuat sangat, dia takutlah.."
Tak tau dan tak nak tau punca kebasahan sebentar tadi..

Bila Yaya kembali ke bench, demostrator Yaya suruh Yaya letak katak tu dlm besen kecil... So, Abang Katak, besen it is then..  Well, baru nak berkenalan, katak tu restless.. Terlompat-lompat utk mencari jalan utk melepaskan diri... Terdesak sangat nak melepaskan diri, sang katak pun melompat apabila ada peluang.. Tup tup, peluang datang ketika Yaya x memegang katak tu, sang katak pun melompat, tanpa menyedari dia melompat ke dalam lengan baju Yaya.. Yaya separuh menjerit..
ARGHH!!
Yaya sgt terkejut... bila katak tu dah dikeluarkan, Yaya tenangkan katak tu dgn mengusap bahagian bawah rahangnya.. macam nak manjakan kucing.. Yaya gak cakap kat dia yg yaya mintak maaf yg yaya terpegang dia kuat sangat tadi...  Katak yg asalnya restless, menjadi tenang.. Sangat tenang sehingga Yaya boleh letakkan dia dlm besen dan dia akan sit upright tanpa cubaan utk melepaskan diri... Experiment dimulakan.. Objektif, mengkaji sistem saraf.. voluntary and involuntary reaction..
Every time the experiment hurt him, such as pinching his leg, expose vinegar to his leg.. He'll become restless.. Immediately, i'll rub his lower throat.. and whispers
"okay, dah xak buat dah.."
It hurts seeing him suffer... 

My first physical interaction wit a frog.. very exciting and memorable.. we did a lot of thing together.. My biggest mistake in the experiment is getting emotionally involved with the subject.. If you have been reading from the beginning, you'll realise that what was i doing will never make a sad ending.. Maybe, i just have to say goodbye to hm when the practical is over and we carry on our lives..
I haven't yet tell you all the worst part of the practical session.. For the voluntary reaction part, we need a brain damaged frog to be our subject.. Guess where would we found one....

We found one by brain damaging frog that we were having back then.. the process is called pithing.. at which we insert a needle at the back of their head until the the needle reach the brain, and then we move the needle from side to side to damage the brain.. It doesn't sound cruel when i use English.. Translate the process yourself since i don't want to imagine the process..

Ikhlas Yaya cakap yang Yaya x sanggup.. Yaya dah sayang sangat pd katak tu.. Walaupun Yaya x nemakan dia lagi, tp seriously, Yaya dah sayang pd dia... Sampai satu tahap, Yaya bercadang nak seludup katak tu keluar.. Tapi, apakan daya....

Asalnya, Yaya xnak tebuk, so, Yaya suruh Farhana tebukkan.. Tapi tgk Farhana mcm teragak-agak jugak, so, Yaya pun ambil balik sang katak dr tangannya dan mendapatkan tunjuk ajar akak demonstrator... Yaya gak terfikir
"Kalau ada org yg layak utk menebuk kau, akulah orangnya... Kenapa aku nak serahkan kau pd orang lain.. Aku nak jaga kau sampai ke akhirnya, aku xnak org lain buat silap dan aku menyalahkan diri aku sebab menyerahkan kau kepdnya... Kalau nak jd benda yg silap pun, biarlah aku yg buat.. Aku bertanggungjawab kepada kau.."
Dgn tunjuk ajar akak demonstrator, Yaya memulakan proses pithing.. Maafkan aku sang katak.. Dgn lafaz bismillah, aku mula menebuk dgn akak demonstrator di sisiku..  Jarum tu xnak tembus.. Tapi samg katak x pulak meronta-ronta(sedihnya.. rindu sangat!!!) Akak demonstrator berkata,
"Awak x tolak jarum tu"
 Aku memandang ke arah demonstrator, okay, aku dah tolak, mungkin x cukup menolak.. aku tambahkan force ke atas jarum tu.. Mataku fokus pada sang katak... Kemudian, Yaya dapat rasakan tusukan tu dah tembus... (Allah, hatiku luluh. hancur...) side to side, side to side...30 saat keemudian, Yaya keluarkan jarum tu... He was still breathing, but not as frequent as earlier..
The view was heartbreaking... I have to restart all the test that i did when his brain is still one piece... He still giving some responses, but not as quick and as strong as before... Seeing the weak sang katak, make me feel sad.. Just a while earlier, he was active, now, he can't even jump..

"Sang katak.. maafkan aku.. aku cuba melengahkan saat aku perlu menebuk kau.. aku berhelah agar kau kekal sebagai kau.. Namun, masa utk menebuk kau tetap tiba... Maafkan aku..."

I was attached to him.. To attached... He was the first frog, and the one that i feel like its okay to kiss him. In fact, i almost kissed him..  but i didn't and i really regret that.. I know the frogs in the lab have been cleaned because i saw the lab assistant do so.. I really regret not kissing him..

Until today, i still remembering him.. He's dead now.. all the frogs were killed by using chloroform after each practical session.. Even last night, i was imagining, what would it be if i just smuggle the frog away... i must be playing with him right now...

He pee-ed me, he jump into my baju kurung, we sightseeing the laboratory together.. we teased the frog-phobic person in T2 together... I am really, going to remember this one... This is significant to me...

Yaya abadikan kenangan dgn sang katak dalam post ni, semoga Yaya x kan lupakan memori ni..

No comments: