Monday, November 14, 2011

Review: Gerhana



Gerhana merupakan satu novel ringan karangan M.F. Kencana dan Nissa' Yusof. Bagi Yaya, buku ni menarik.. Buku ni menceritakan tentang dua induvidu yang mempunyai wajah yang sama meskipun nama mereka berbeza.. Individu pertama ialah, Iman dan yang kedua ialah Zikri

Iman berasal dari zaman sekarang. Iman merupakan pelajar tahun akhir jurusan astronomi. Sebagai tugasan tahun akhir, Iman telah memilih untuk mengkaji gerhana matahari atau lebih spesifik lagi, gerhana anulus. Kebetulan pula, satu gerhana matahari akan berlaku dalam waktu terdekat dan Iman memanfaatkan peluang itu untuk merakamkan kejadian gerhana. Sewaktu Iman memerhatikan kejadian tersebut, dia telah mengesan suatu kejadian aneh. Dia dapat melihat kewujudan 'terowong' hitam di sisi bayangan matahari..

Zikri, berasal dari masa depan dan merupakan seorang jurutera dari masa hadapan.. Dia menyaksikan gerhana matahari serentak dengan Iman yang sedang menyaksikan fenomena tersebut di masa silam.. Seperti Iman, Zikri turut mengesan kehadiaran lohong hitam itu.. Semakin lama menyaksikan kejadian itu, lohong itu semakin mendekatinya.. Kemudian, pandangan Zikri gelap..

Apabila Zikri terjaga, dia berada di apartmen seseorang yang seiras dengannya..
Pengenmbaraan masa yang dilakukan oleh Zikri telah menyebabkannya memiliki kekuatan luar biasa. Fenomena itu turut memberi kesan kepada Iman.. Iman mampu menghasilkan haba yang besar sehingga mampu menyebabkan kebakaran.. Iman sering gagal mengawal dirinya..

Oleh itu, mereka berdua berusaha mengembalikan keadaan yang normal sendirian. Namun begitu, sahabat2 Iman dapat mengesan perangai Iman yang ganjil.

Bagi Yaya, buku ni best sebab genre fiksyen sains.. Tak tau la fakta atau rekaan semata-mata, tapi semua benda tu x mustahil.. Ilmu manusia ni sikit.. Buku ni cakap, pergerakan bumi dah makin perlahan.. X mustahil, masa depan nanti, satu hari ada 25 jam.. Itu fakta.. Memang pergerakan bumi dah perlahan.. Mungkin disebabkan matahari yang kehilangan jisim.. Jisim yang berkurang menyebabkan tarikan graviti matahari lemah.. Jadi bumi mengorbit matahari dgn lebih perlahan.. Di saat bumi berhenti beredar mengelilingi matahari... Yaya x tau apa yang akan jadi..

Till Then,
This is my 200th post =)
Live Brave, Be Bold

No comments: